Tuesday, February 17, 2009

Iqra: Panduan sempurna bina sahsiah anak




ANAK adalah anugerah Tuhan yang amat bernilai kerana ia penyambung zuriat generasi sekarang dan akan datang. Institusi kekeluargaan tampak lebih lengkap dengan kehadiran anak.

Ibu bapa pula mempunyai tanggungjawab besar untuk membesar dan mendidik anak menjadi insan sempurna di dunia dan akhirat. Nabi Muhammad SAW memiliki akhlak paling mulia dan terpuji. Secara umumnya, semua ibu bapa tidak kira apa juga agama dan keturunan mengimpikan anak berakhlak baik.

Anak ibarat kain putih dan ibu bapa yang bertindak mencorakkan masa depannya. Sejak kebelakangan ini masyarakat di seluruh dunia termasuk umat Islam berhadapan pelbagai cabaran terutama agenda Barat yang sentiasa ingin menyesatkan manusia.

Malah, pendidikan yang berunsurkan sunnah adalah kaedah paling sempurna kepada anak yang boleh dilakukan sejak dalam kandungan ibu dan disusuli dengan setiap peringkat usianya.

Sepanjang perjalanan anak itu mereka perlu dididik dalam pelbagai aspek. Persekitaran dan gaya hidup ibu bapa sendiri juga boleh mempengaruhi kelakuan anak. Jika mahu melahirkan anak yang bercirikan keislaman, ibu sendiri perlulah mengamalkan kehidupan Islam.

Pendidikan secara Sunnah itu meliputi pemakanan, cara berpakaian, kebersihan, sopan santun, hormat menghormati sesama insan khususnya ibu bapa sendiri dan sentiasa mentaati suruhan Allah seperti bersembahyang, berpuasa, bersedekah dan meninggalkan segala kemungkaran dalam apa juga bentuk. Ini adalah asas penting yang mampu membina disiplin, akhlak dan moral yang terpuji.

Ibu bapa juga seharusnya menggunakan pelbagai pendekatan dalam mendidik seperti memperdengarkan cerita atau kisah menarik daripada tokoh unggul dalam Islam. Kerap mendedahkan mengenai keperibadian dan kehidupan Rasulullah SAW selain menjelaskan siapakah Baginda supaya bercambah dalam segenap aura bagi menyemarakkan Sunnah. Keberanian dan semangat yang ada dalam banyak kisah nabi, sahabat-Nya serta orang yang salih itu penting sebagai pendidikan, pembinaan akhlak dan menanam perasaan mencintai Islam serta membuka mata dan hati untuk mencontohi sifat mereka.

Dengan semua penerapan nilai Islam dan Sunnah sudah pasti mampu membina generasi yang soleh. Apabila seorang anak Adam meninggal dunia, maka terputuslah amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan doa anak salih.

No comments:

Post a Comment