Monday, February 16, 2009

Fokus: Peluang kerjaya

Graduan masih boleh dapat kerja walaupun keadaan ekonomi gawat jika tidak memilih

ANTARA implikasi kelembapan ekonomi ketika ini adalah peningkatan kadar pengangguran termasuk di kalangan graduan kerana persaingan mendapatkan pekerjaan semakin sengit.

Tidak dinafikan, iklim ekonomi itu memberi kesan terhadap lepasan institusi pengajian tinggi (IPT) mendapat pekerjaan terutama apabila sektor swasta mula mengambil langkah mengurangkan kos termasuk membuang pekerja.

Tidak mustahil graduan boleh mendapat pekerjaan walau dalam keadaan ekonomi gawat, asalkan mereka tidak memilih, selain kreatif dan berani mengambil risiko mencipta kerjaya berbanding sekadar mengharap peluang pekerjaan disediakan pihak kerajaan dan swasta.

analisis kajian itu menunjukkan peratusan pelajar yang mendapat pekerjaan dalam tempoh tiga hingga enam bulan selepas tamat pengajian meningkat daripada 44.5 peratus pada 2006 kepada 53.4 peratus (2007) dan 52.7 peratus (2008).

Majoriti responden katanya, memperoleh pendapatan bulanan antara RM501 hingga RM1,000 dan bidang pekerjaan utama diceburi termasuk pekerja perkeranian, perkhidmatan dan jualan, kraftangan dan perdagangan berkaitan serta operator kilang dan mesin. sebagai contoh pada 2006, jumlah responden yang memperoleh pendapatan bulanan antara RM501 hingga RM1,000 mencatat peratusan tertinggi iaitu 23.8 peratus dikuti RM1,001 hingga RM1,500 (22.2 peratus) dan RM1,501 hingga RM2,000 (22.1 peratus).

Walaupun bidang Profesional mencatat peratusan tertinggi diceburi graduan, hasil kajian turut menunjukkan lepasan IPT memulakan kerjaya dalam bidang seperti perkeranian dan jualan.Malah, ada juga graduan jurusan Profesional seperti perubatan menceburi bidang yang tiada kaitan langsung dengan kelayakannya seperti perniagaan.Sikap tidak memilih kerja graduan ini perlu dicontohi kerana selain memperoleh pendapatan serta menambah pengalaman dan pengetahuan, langkah bijak mereka itu membantu mengurangkan kadar pengangguran.

alasan diberikan majoriti graduan yang belum bekerja turut memberi petunjuk bahawa masih ada sikap memilih pekerjaan di kalangan graduan. contoh pada tahun lalu, sebanyak 42.4 peratus (14,222 responden) dan 1.72 peratus (578 responden) belum bekerja masing-masing memberi alasan sedang mencari pekerjaan serta kerja ditawarkan tidak sesuai. umlah graduan belum bekerja pada 2006 adalah 30.7 peratus, menurun kepada 26.5 peratus (2007), dan 24 peratus pada tahun lalu. Majoriti alasan diberikan graduan tidak bekerja dalam kajian tahun ini adalah sedang mencari pekerjaan serta kerja ditawarkan tidak sesuai.

Alasan lain termasuk tanggungjawab terhadap keluarga, kurang keyakinan memasuki pasaran pekerjaan, memilih untuk tidak bekerja, tidak berminat untuk bekerja, ingin berehat, masalah kesihatan dan menunggu penempatan untuk melanjutkan pengajian.memulakan kerjaya dengan pekerjaan sambilan tidak akan merendahkan tahap keilmuan graduan yang berwawasan tinggi malah berupaya membekalkan mereka kemahiran insaniah termasuk kepemimpinan dan pengurusan.

Bagi graduan yang berani mengambil risiko, katanya, skim keusahawanan yang ditawarkan kerajaan khusus untuk graduan adalah peluang terbaik dimanfaatkan bagi membangunkan kerjaya sebagai usahawan. Graduan yang mempunyai jati diri tinggi tidak akan berasa malu untuk bermula sebagai jurujual atau pelayan di restoran makanan segera kerana menyedari pekerjaan itu memberi peluang mereka membangunkan kemahiran dan pengetahuan terutama dalam pengurusan perniagaan.

Pengalaman seumpama itu akan dapat dimanfaatkan untuk membina empayar perniagaan sendiri dengan memanfaatkan skim keusahawanan yang ditawarkan kerajaan ketika ini. Graduan tidak perlu berasa malu memulakan perniagaan kecil seperti membuat kuih kerana jika ia dilaksanakan dengan perancangan strategik dan wawasan tinggi, tidak mustahil membolehkan graduan menjadi pengeluar utama hingga menembusi pasaran luar negara.

No comments:

Post a Comment